De korte terugblik
Een beweging die jaren geleden in gang is gezet maar tot voor kort niet voor iedereen was weggelegd, is het afgelopen jaar in een stroomversnelling geraakt. Het gaat hier uiteraard over het fenomeen thuiswerken, de nieuwe standaard, het nieuwe normaal. Desondanks de afgelopen maanden waar iedereen ervan heeft moeten proeven, zijn hier veel voordelen aan ondervonden, even de was tussendoor, die ene boodschap die je was vergeten en de extra focus omdat het hele kantoor niet meer plots aan jouw bureau staat.
Echter is dit niet volledig zonder uitdagingen gebleken. Dat perfect ingerichte ergonomische bureau is nu voor velen ingewisseld voor een laptop op de keukentafel, de grenzen tussen werk en privé worden steeds vager en het gevoel van verbondenheid met de collega’s schijnt ook een stevige uitdaging te blijven.
Als we hier dieper op ingaan merken we dat deze uitdagingen zich voornamelijk op het vlak van vitaliteit (zowel fysiek als mentaal) en verbondenheid afspelen. Laat deze twee nu exact de factoren zijn die van een groep medewerkers een efficiënt team maken.
Uiteraard zit menig bedrijf niet stil en wordt er aan de lopende band gezocht naar oplossingen voor deze (enigszins) onvoorziene problematiek. Denk hier aan de online vrijdagmiddagborrel, een bedrag voor de inrichting van de thuiswerkplek en ellenlange dagen op de zoom om teams te laten communiceren over... werk.
Onder de streep
Maar, geen conclusies zonder evaluatie, dus wat is het resultaat van deze oplossingen als we terugblikken op een bewogen 2020, wat zegt de ARBO-wetgeving hierover en wat zijn de overgebleven opties?
Om te beginnen met de harde feiten hebben we het afgelopen jaar een stijging gezien in het aantal mensen die van baan wisselen en eenzaamheid, elke fysiotherapeut heeft een onmisbare en inherent verbonden stijging gezien van het aantal patiënten met rug-, nek- en/of RSI problematiek (iets wat voor dit jaar bijna verdwenen was in ons land) en Nederland beweegt minder.
We merken dus dat binding met bedrijf en collega en de vitaliteit van onze medewerkers in gevaar komt. We gaan minder naar de sportschool, vergeet teamsport maar, onze houding tijdens werk is slechter dan ooit en we zien onze collega’s minder dan goed voor ons is terwijl we langzaam met onze stoelen vergroeien.
De frustrerende factor is dat menig bedrijf haar medewerkers de mogelijkheid heeft gegeven om hun werkplek in te richten maar zoals viel te verwachten is niet iedereen ergonomisch geschoold en weet dus bijna niemand wat een goede werkplek inhoudt.
Dit heeft als resultaat dat de een een beeldscherm koopt, de ander een stoel (als het al een ergonomische is) en de laatste toch nog een nieuwe wasmachine nodig had.
Onder de lijn van bijna een jaar thuiswerken voldoet meer dan 70% van de thuiswerkplekken in Nederland niet aan de ARBO-wetgeving waardoor naast de medewerker dus ook het bedrijf in gevaar blijft.
Binnen Nederland zijn wij allemaal bekend met de ARBO-wetgeving waaruit kan worden geconstateerd dat;
- Het bedrijf verantwoordelijk is voor de inrichting van een ARBO-werkplek
- Zorgplicht heeft en dit niet kan afschuiven met een financiële gift
- MAAR deze via de werkkostenregeling mag verschaffen of voorzien
Hoe zorgen we ervoor dat jouw medewerkers op een gezonde manier kunnen werken en hoe houden we ze verbonden en in beweging?
Stap 1: WorkFit
De vraag is nu, hoe weten we zeker dat we een werkplek faciliteren waardoor jouw medewerkers op een gezonde manier kunnen werken en hoe houden we ze verbonden en in beweging?
Het programma ziet er als volgt uit,
- Yoga Weekstarter: Op maandag 08:15 – 08:45 staan jij en jouw collega’s klaar om samen online de week af te trappen met een gezonde dosis rekken, inspanning en mindfulness. Zo pak je de maandag bij de lurven en ben je klaar voor alles wat de week tegen je aan kan gooien.
- WorkFit: Iedere middag van maandag tot en met vrijdag om 11:45 – 12:00 log je in via de link in je agenda, daar zie je dan jouw collega’s en de trainer. Onze Workfit trainers nemen je mee in een mix van 1/3e rekken, 1/3e sport, spel en beweging en 1/3e mindfulness om de dag op te breken en met een frisse wind de tweede helft van de dag in te gaan.
- Friday Fit: Iedere vrijdagochtend van 08:15 – 08:45 staat de Fitness instructeur te popelen om jou en je collega’s een knallende sessie te geven, de stress van de week eruit te zweten en met hernieuwde energie de laatste loodjes van de week te leggen.
- Coffee Corner: Naast dat je nu elke dag een fit momentje hebt met de collega’s missen we nog steeds de casual gesprekken zoals we die van het koffieapparaat, waterboiler en de kantine kennen. Je kent ze wel, de momenten waarop je je collega’s echt leert kennen. Via ons platform hebben we een virtuele kantine gecreëerd waar je iedere dag met een random groep collega’s een kop koffie kan drinken om 15:00 met maar 1 regel, geen werkbesprekingen!
Stap 2: Thuiskantoor Service
Naast samen bewegen is het van belang om met een kritisch en getraind oog te kijken naar hoe we stil zitten, dit is tenslotte wat we (minimaal) 8 uur per dag zouden moeten doen! 🙂
Als je al deze uren bij elkaar optelt hebben we een aanzienlijke hoeveelheid tijd waarin we ons lichaam in verkeerde houdingen kunnen laten zakken, ergo de pieken in fysieke gezondheidsproblemen die we nu ervaren.
Met de ARBO-wetgeving en de laatste richtlijnen uit de ergonomische community hebben we een aantal pakketten samengesteld om in iedere situatie een ergonomische werkplek in te richten. Ons team is door de moeite gegaan om meer dan 167 artikelen te testen om tot deze samenstelling van hoogwaardige producten te komen zodat jij dat niet hoeft te doen en jouw medewerkers en jezelf volledig kan ontzorgen.
De huidige werkplek naar een ARBO-verantwoorde ergonomische upgraden
MEC SPIRIT Thuiswerk Pakketten
Essentieel productselectie
Voor de medewerker die zijn huidige werkplek een ARBO-verantwoorde ergonomische upgrade wilt geven
Optimaal productselectie
Als uitbreiding op het Essentieel pakket worden hierbij een ergonomische muis en toetsenbord geleverd
Volledig thuiskantoor productselectie
Een volledig thuiskantoor met opties voor een vast of verstelbaar bureau, gecertificeerde stoel en extra beeldschermen voor een verhoogde productiviteit.
De voordelen op een rijtje
Zoals al op valt te maken zit er een breed scala aan voordelen en risico beperkingen aan het juist faciliteren van de medewerker thuis. Hier zijn ze nog even opgesomd:
Verhoogde productiviteit
Verhoogd energieniveau
Een gezonder team
Een meer verbonden team
Lager ziekteverzuim
Een aanzienlijk verlaagd risico op blijvende klachten
Een gelukkigere werknemer!
Ohja, en je hebt aan wettelijke plicht als goede werkgever voldaan!
Hoe Verder
Optie 1 De werkplekcheck:Voor alle medewerkers a 50 euro per werknemer. Hierna krijg je een rapport over de huidige stand van de thuisirichting van de medewerkers en welke producten deze kunnen verbeteren en ARBO conform kunnen maken. Daarbij krijgt je een op maat gemaakte offerte om dit door ons te laten verzorgen. Deze offerte is volledig vrijblijvend.
Optie 2 Het volledige pakket: Kies 1 van de service abonnementen voor 1 of meerdere van de teams binnen de organisatie. Wij werken met zogeheten online “team rooms”, in 1 room kunnen tot 8 medewerkers gezamenlijk meedoen aan de klassen. Wil je bijvoorbeeld 16 medewerkers laten mee doen aan de klassen dan heb je 2 team rooms nodig. Deze abonnementen zijn inclusief alle hiervoor beschreven diensten en inclusief de werkplekcheck en offerte op maat voor de inrichting daarvan.
optie 3: De Kerstspecial: Ervaar samen met 3 van jouw collega's een week lang kosteloos het volledige fit en verbondenheid! Hier zitten al de voorgenoemde modules in en ook een gratis onboarding en werkplekcheck voor jullie 4! Na de week kunnen jullie een geïnformeerde keuze maken om wel of niet door te gaan met de diensten of dat jullie alsnog voor optie 2 kiezen. Uiteraard zijn er geen verplichtingen en is opzeggen volledig vrijblijvend.